DNVF - Den Norske Veteranredningsskøyteforening

RS 52 OLE O. LIAN

   

 

Årsmodell - 1940 

Lengde - 62 fot

Bredde - 550 cm

Motor - Volvo TIMD121 C - 350 hk

Maks fart - 9 knop

Drivstoff - Diesel

Vekt - 90 tonn

Materiale - Tre

Sitteplasser - 25, Soveplasser - 7

 

 
 

 Kontaktinfo: Svein Nygård, tlf 95218871

Skøyta benyttes for tiden som privat fritidsbåt. Hun ble fullstendig teknisk ombygget i 1995, men innredningen er beholdt med få unntak. 

Historie:

RS  52 Ole O. Lian ble bygget for Redningsselskapet hos Lindstøl Skipsbyggeri i Risør i 1940. Den var den siste av i alt fjorten skøyter i Bjarne Aas klassen. Redningsskøyta ble bygget av midler gitt av LO, og oppkalt etter fagforeningslederen Ole Olsen Lian.


RS «Ole O. Lian» har i årene 1940-75 reddet 24 personer fra «den visse død» og assistert tilsammen 680 fartøyer. Den har vært stasjonert i Langesund, Kilsund, Rasvåg, Tananger, Haugesund og flere steder i Nord-Norge fra Lofoten til Finnmark, samt en periode på Svalbard.


Skøyta ble i 1975 solgt til fiskerifagskolen i Bodø og tjenestegjorde som opplæringsfartøy frem til 1994 under navnet «RAUD». Her fikk den flere oppgraderinger og annen mer moderne utrustning.


Skøyta er bygget i eik (spanter og hud) og har dekk av massiv teak.

Første motorinstallasjon 100/140 hk Union semidiesel.
 Skøyta har gjennom 35 års tjeneste i Redningsselskapet vært igjennom flere oppgraderinger og ombygninger.

Ny motor, GM diesel 220 hk ble installert i 1965.

Skøyta er i dag ytterligere oppgradert teknisk med bl.a. moderne navigasjonshjelpemidler som radarer, elektroniske kart og GPS, samt nytt elektrisk anlegg og hovedmotor.

Innredning inneholder blant annet:

Salong, styrhus, bestikk, toalett, bysse, stor salong under dekk, hovedlugar, lugar, maskinrom. (Mulighet for å lage 1 - 2 ekstra lugarer.) Godt med skap-plass i lugarene.

Bysse med kjøl og frys, 220 v samt propankomfyr. Mekanisk avtrekksvifte fra både bysse og toalett tilkoblet roterende ventiler på tak.

Dusj i maskinrom.



Egen tavle i bestikk for strømdistribusjon over dekk.

Generelt har skøyta gjennomgått betydelige oppgraderinger i eiers eietid fra 1995 til i dag. Det kan nevnes at alle tanker under dørk er skiftet ut med syrefast stål. Nytt elektrisk opplegg med tavler og kabler i maskinrom og i bestikk. Nye batterier i 2013. 

 

Kommentar
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)